Wisénska skolan slår upp sina portar i Frösunda
(Text: Tora Liljedahl - 2004)
I oktober 2004 slår Wisénska skolan upp portarna till sin nya
skolbyggnad på Anders Lundströms gata i Frösunda, efter att huserat i
tillfälliga lokaler i två år. Sedan bygget startade på en tom tomt för
några månader sedan har nu husväggarna rest sig en bra bit ovanför
marken och huset har tagit form.
I höst kommer man utöver nuvarande grundskoleverksamhet även starta
förskoleverksamhet på Wisénska. En 1-3 års- och en 3-5 årsavdelning,
kommer att rymmas i de nya lokalerna och sammanlagt kommer man kunna ta
emot 400 barn på Wisénska, allt från ettåringar upp till 15-åringar i
årskurs 9.
Wisénska är en av 27 skolor som drivs av Vittra utbildning. Deras idé är
att öka livschanserna under livets olika skeenden genom utbildning och
lärande. Vittra startade sin verksamhet 1993 är två chefer övertog två
förskolor i Sollentuna kommun, då kommunen beslutat att konkurrensutsätta
sin förskole- och skolverksamhet.
En pedagogisk modell jobbades fram som försökte knyta ihop vikten av att
utgå från varje individ med erfarenhet kring hur man bygger lag och
lagkänsla i framgångsrika organisationer. Genom denna pedagogiska modell
ser pedagogerna eleverna utifrån deras olika förutsättningar och behov
och stödjer dem i deras personliga utveckling, kunskapsinhämtande och
förmåga att lära sig lära. Modellen kännetecknas också av personligt
ansvar, olikhet och tydlighet.
Ann Stieberth är skolchef för Wisénska och hon berättar hur man
intensivt jobbar med att förankra spelregler och förhållningssätt, t ex
att varje elev på Wisénska tar stort personligt ansvar för sitt arbete
och är väl medveten om vilka mål han/hon vill uppnå samt vilket arbete,
engagemang och egen drivkraft som behövs för att nå målen.
Wisénska skolbyggnaden kommer att ha gott om öppna ytor, ytor som sedan
delas in i olika rum i rummen. Denna planlösning har flera syften,
enligt Ann Stieberth. Eleverna sitter inte instängda i samma rum hela
dagen utan kan vistas i olika rum efter behov, i soffrummet eller
arbetsrummet osv. Denna lösning ger också pedagogerna möjlighet till
bättre översikt av eleverna, vilka också måste lära sig ta hänsyn till
och respektera varandra.
När det är dags att anställa nya lärare eller pedagoger har man en
omfattande process, som börjar med olika självskattningstester och
fortsätter med gruppaktiviteter där kandidaterna förutom att man gör ett
lagarbete också berättar om sig själva och vad man vill bidra med till
Wisénska. Processen avslutas med enskilda intervjuer och de egenskaper
man tittar främst på är, enligt Ann Stieberth, att man har rätt
samarbets- och kommunikationsförmåga och att man kan fungera som ledare
såväl som handledare. Att ha erfarenhet utanför skolvärlden, t ex från
näringslivet, är ett plus.
Vittra tog som sagt över två förskolor från Sollentuna kommun, men det
var när man startade den första egna skolan som namngivningstraditionen
startade. Skolan fick heta Johanssons efter grundare och VD Stig
Johansson och efterföljande skolor har sedan namngivits efter medlemmar
i styrelse eller företagsledning och skolchefer. Wisénska har fått sitt
namn efter en skolchef, Anneli Wisén på Thorellska skolan i Sollentuna
och Ann Stieberth har namngett en skola i Stockholm och naturligtvis är
det en stor ära att tillfrågas.